Dinsdag 25 september 2018
Ravenna (Baptisterium van de orthodoxen oftewel het Baptisterium van Neonian, Duomo di Ravenna, Museo Arcivescovile, Kapel van Sant’Andrea, Dante’s zone)
We staan om kwart voor acht op en genieten een half uurtje later het ontbijt. Het is niet druk, maar gelukkig staat de TV aan, dat schept toch een huiselijke sfeer.
Om kwart over negen staan we bij het Baptisterium van de orthodoxen oftewel het Baptisterium van Neonian.Eerst weer enige algemene informatie.
Het Baptisterium is een achthoekig gebouw uit circa 458 en staat sinds 1996 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. ‘Orthodox’ betekende in die tijd ‘niet-Ariaans’, omdat de Arianen als ketters beschouwd werden.
Bisschop Orso (Italiaans voor beer) gaf opdracht tot de bouw als onderdeel van een grote basilica. De basilica is in 1734 verloren gegaan, maar het losstaande baptisterium niet.
Na de dood van Orso in 412 werd het bouwwerk voltooid onder leiding van bisschop Neon. Hij was ook verantwoordelijk voor de mozaïeken in het plafond. Het achthoekige ontwerp heeft een symbolische betekenis: het stelt de zeven dagen van de week voor plus de dag des oordeels.
Het mozaïek in het plafond stelt Johannes de Doper voor die Jezus doopt. Daaromheen bevinden zich de twaalf apostelen.
Kijk, onze tickets zijn hier geldig. Nog één knipje te gaan!
Engelstalige informatie is beschikbaar.Dat achthoekige gebouw rechts is het Neonian, links is de Dom van Ravenna te zien.Dit gebouw is het dus.De toren mag er zeker wezen.En dan betreden we het Baptisterium van Neonian. Ongelooflijk, wat een koepel! En dan dat immense mozaïek! Op de foto komt het er niet uit, u zult zelf moeten gaan kijken. Trouwens, er is niemand!De twaalf apostelen.Tussen de ramen bevinden zich gestucte reliëfs van de profeten uit het Oude Testament. Toentertijd waren deze beschilderd.Tussen de bogen in bevinden zich mozaïeken, die mannen voorstellen gedecoreerd met acanthus bladeren. Wie zijn die mannen? Dat kan ik nergens vinden.Volgens mijn informatie is dit een Romeinse vaas. Een vaas?Is er iemand ‘los’ op latijn? Anders moet ik er maar eens voor gaan zitten.Trouwens, het weer is veel beter dan gisteren, het is alweer 24 graden in de plus. Op naar de Dom van Ravenna. We hebben ons laten vertellen door een Italiaanse dat hij niet de moeite waard is, maar hij staat hier om de hoek.
Dat is de Dom, nu nog even zoeken naar de ingang.In het minituintje staat een hibiscus te bloeien.Kijk, hier is de ingang. Het loopt tegen tienen, dus we hebben twee uur de tijd. Tja, kom niet aan de siësta van de priesters!Zo te lezen in ‘Ravenna, City of art’, is de eerste kathedraal, gebouwd door bisschop Orso in de 5e eeuw, uiteindelijk in 1733 afgebroken. In 1743 is het huidige gebouw neergezet. Nou ja, ze zullen meteen in 1733 begonnen zijn, dat is nog snel. Overigens, de klokkentoren stamt uit de 9e eeuw.
Momenteel is de Dom de bisschoppelijke zetel van het aartsbisdom Ravenna-Cervia.
Nog een informatief bordje en dan de voorzijde van de Dom. Inderdaad, die voorzijde ziet er niet uit!We gaan eens binnen kijken, druk is het niet. Die Italiaanse die ons een bezoek afraadde heeft mijns inziens ongelijk, ik vind de Dom bepaald indrukwekkend.
Ik laat de foto’s met begeleidende teksten voor zichzelf spreken.Wel staat er nog een fraai grafmonument en een sarcofaag, beide zonder informatie.Mooi, we hebben het wel gezien. Op naar het Museo Arcivescovile en de kapel van Sant’Andrea. Volgens ‘Ravenna, City of art’ is beide een bezoek waard en onze tickets zijn geldig. ’t Is wel even zoeken, we moeten de trap op. Ok, er staat een groot bord, gewoon over het hoofd gezien.Ons laatste knipje, we hebben alles uit onze tickets gehaald.
Ik begreep dat ik mocht fotograferen zonder flits – dat is gebruikelijk – maar na de tweede foto word ik terechtgewezen. Uiteraard willen ze hier van hun ansichten af, die schaffen we straks aan. Na het scannen thuis gaan ze in de doos van de kerstkaarten.
Ok, dus toch nog twee foto’s.Het museum is interessant, maar het gaat natuurlijk om de kapel van Sant’Andrea.
De aartsbisschoppelijke kapel (Italiaans: Cappella Arcivescovile) is een kapel die rond het jaar 500 gebouwd is. Het bouwwerk is het kleinste van de acht monumenten in Ravenna die op de werelderfgoedlijst staan. De kapel was een privé-gebedsruimte (of oratorium) van de aartsbisschop van Ravenna. De bouw wordt toegeschreven aan aartsbisschop Peter II van Ravenna, kort nadat hij bisschop werd in 495.
Hier volgen de scans van de ansichten. De vrouw is de Griekse Madonna, de man de apostel Paulus, de man met het kruis is de Cristo Guerriero, de overige scans spreken voor zich.Verder nog de bisschopszetel.En de kalender waarmee men de data berekende waarop Pasen valt. Heel knap voor die tijd, met wiskunde wisten ze wel raad.Ok, hier vlakbij is het graf van Dante.
Dante (Florence, tussen 14 mei en 13 juni 1265 – Ravenna, 14 september 1321) was een Italiaanse dichter, schrijver, moraalfilosoof en kortstondig politicus. Zijn voornaamste werk staat bekend als La divina commedia (Vertaling: De goddelijke komedie). Het is een gedicht in drie delen over een reis door het hiernamaals, van de Hel (Inferno), door het Vagevuur (Purgatorio) naar het Paradijs (Paradiso) en wordt beschouwd als een hoogtepunt van de wereldliteratuur.
Ik bezit ‘Dante’s Hel’ en ‘Het Nieuwe Leven’, maar moet beide werken nog wel lezen.
Er staat hier een Engelstalig informatiepaneel.Dit is de tombe van Dante. Hadden ze die tombe niet beter in een parkje kunnen neerzetten? In dit onooglijke straatje hoort deze tombe niet thuis.In de sarcofaag bevinden zich de stoffelijke resten van Dante.In deze grafheuvel zijn de stoffelijke resten van Dante bewaard tijdens WO-II. Hm, het is blijkbaar goed gegaan, want na een voltreffer van een 500-ponder rest niets dan een krater.Het betreft dus de periode maart 1944 (?) tot december 1945.We lopen weer richting centrum en ik ontwaar een standbeeld van Garibaldi.Giuseppe Garibaldi (Nice, 4 juli 1807 – Caprera, 2 juni 1882) was een Italiaanse generaal, politicus en nationalist die een grote rol speelde in de geschiedenis van Italië. Samen met Camillo Cavour, Victor Emanuel II van Italië en Giuseppe Mazzini wordt hij beschouwd als één van de Italiaanse ‘vaders des vaderlands’.
Garibaldi speelde een centrale rol tijdens de Italiaanse eenwording, de ‘Risorgimento’ waarin hij persoonlijk vocht en leiding gaf aan militaire campagnes die uiteindelijk hebben geleid tot een verenigd Italië. Hij was generaal tijdens de tijdelijke regering van Milaan in het Revolutiejaar 1848, die de Romeinse Republiek beschermde tegen Franse legers (1849) en vanaf 1860 streed Garibaldi met zijn 1.089 Roodhemden, tussen 11 en 70 jaar oud, voor de vrijheid van Italië.
Hij werd in zijn tijd ook wel ‘Held van Twee Werelden’ genoemd vanwege zijn militaire campagnes in Zuid-Amerika en Europa, een reputatie die hij niet alleen kreeg in Italië, maar door de opkomst van de internationale media ook daarbuiten. Hij werd bewonderd door sommige van de belangrijkste intellectuelen van zijn tijd, zoals Victor Hugo, Alexandre Dumas en George Sand.
Ok, we hebben alle UNESCO monumenten en nog een aantal andere interessante – vind ik – bezienswaardigheden bezocht. Ravenna is een prachtige stad! Een aanrader. Het is mogelijk om het programma in twee dagen te persen, maar wij hebben alles op ons gemak gedaan. We hebben dus nog twee dagen ‘over’, maar daar hadden we al rekening mee gehouden. Gelukkig zijn een aantal interessante steden in de omgeving van Ravenna goed te bereiken met de trein. We zijn vlakbij de Informatie van Ravenna en daar worden we deskundig geholpen. Beladen met folders en plattegronden lopen we naar het pizza-restaurant schuin tegenover ons hotel. Hm, een puntje pizza en een cola gaat er wel in.
En een ijsje natuurlijk. Dat ijsje genieten we op het terras van de ijsuitbater in het zonnetje.Wat doet deze fiets hier voor de Douglas? Tweemaal ‘Holland’ staat erop.Sommige gevels zien er bijzonder uit. Zeker een teken dat Ravenna rijke tijden heeft gekend.We gaan naar onze kamer. Even ‘rust bij de stukken’ en bedenken wat we morgen en overmorgen gaan doen. WiFi draait, dus met mijn iPad kan ik de dienstregeling van de Italiaanse spoorwegen raadplegen (http://www.trenitalia.com/tcom-en).
Tegen zessen krijgen we toch wel trek. Twee pizza-puntjes als lunch is ook niet al te veel. We vervoegen ons bij Ponte Marino, die is tenminste open op dit ‘vroege’ tijdstip.Tja, morgen, wat zullen we ondernemen? In elk geval vallen Brisighella en Marradi – ons aangeraden door een Italiaanse – af. De plaatsen liggen eigenlijk te ver weg, dat is iets voor als je een auto ter beschikking hebt. Datzelfde geldt voor Bologna, Imola, Ferrara en Parma. Blijven over: Cesenatico, Rimini, Faenza, San Marino of Cesena. Keus genoeg dus. Het wordt Rimini, daar hebben we informatie over en een plattegrond. En overmorgen Faenza, idem.We bestellen salade, en voor mij een pizza met ham, paddestoelen, tomaat en mozzarella. En verder water, wijn en een vers geperst sapje. Dit keer geen dessert (we zitten ‘vol’), maar thee. Ook dit keer prima gegeten.
Tegen achten zijn we weer in ons hotel. Na de mails lees ik nog wat, douchen en wederom tijdig te bed.