Lieve lezer(essen)s van mijn wandelavonturen,
Geen wandelavontuur? Nee, dat is het slechte nieuws. Nu het goede nieuws: hier volgt een reisverslag van ons paas-arrangement, doorgebracht in hotel ‘Orion’ in Kaag.
We bezoeken oude vrienden, brengen een bezoek aan kasteel de Haar, Huis Barnaart in Haarlem, de keukenhof te Lisse en het Muiderslot.
Reisverslag paas-arrangement hotel ‘Orion’ zondag 9 april t/m woensdag 12 april 2023
Zondag 9 april 2023 (1e paasdag)
Haarzuilens – Kaag
Tja, thuisblijven tijdens de paasdagen vind ik maar niets. Al een aantal maanden staat er een bezoek gepland aan oude vrienden. Heen en weer rijden vind ik ook maar niets, dus een hotelletje in de buurt gezocht. In Kaag vond ik hotel ‘Orion’. Zijn er daar in de buurt nog een aantal interessante locaties te bezoeken? Ai, het interieur van kasteel de Haar in Haarzuilens hebben we nog niet gezien, Huis Barnaart in Haarlem kwam voorbij tijdens een uitzending van ‘BinnensteBuiten’, en een bezoek aan de keukenhof te Lisse dateert nog van voor het digitale tijdperk. Datzelfde geldt ook voor het Muiderslot.
Om negen uur gaan we van huis. De auto tanken we nog even vol, daar hebben we de komende dagen geen omkijken meer naar.
Maar eerst de oorlog in Oekraïne. Tja, eigenlijk is er niet zoveel nieuws te melden sinds mijn laatste reisverslag (23 maart t/m 25 maart 2023).
In Bakhmut zijn de gevechten nog steeds gaande, van een Russische doorbraak is geen sprake. En dan het zogeheten ‘lenteoffensief’, oftewel de bevrijding door Oekraïne van de door Rusland bezette gebieden. Ook daar is nog geen sprake van. Is het terrein voor rupsvoertuigen nog te drassig? Wielvoertuigen moeten in principe altijd gebruik maken van de wegen. Is het door het Westen toegezegde materiaal nog niet aangekomen? Of moet er nog met dit materiaal geoefend worden? Of is de logistiek achter dit materiaal nog niet op orde? Ja, dit soort informatie is natuurlijk strikt geheim! Ik wacht de ontwikkelingen maar af.
De drukte op de weg valt mee. Verder is het droog, maar wel bewolkt. We parkeren op de parkeerplaats (€6,-) van kasteel De Haar (https://www.kasteeldehaar.nl/het-kasteel/) en lopen naar de ingang.Kijk, een informatiebord.De werkelijke entree is recht voor ons, links bevindt zich het restaurant. Daar zijn we (tijdens een fietstocht, meen ik) eerder geweest.We zijn een halfuur vroeger dan ons tijdslot, maar als we onze museumkaart scannen (er komt geen mens meer aan te pas), kunnen we zonder problemen naar binnen.
We lopen door de tuin naar de ingang van het kasteel. Nou, het lijkt wel of we zowat de enige bezoekers zijn van het kasteel. Tjonge, het is wel een imposant bouwwerk!Om te beginnen de geschiedenis, die ik ‘leen’ van de site van kasteel de Haar. Ik maak eigenlijk reclame, dus daar kan niemand een buil aan vallen.
Het middeleeuwse huis De Haar is waarschijnlijk al in de loop van de 13e eeuw gesticht op een hoger gelegen oeverwal langs een zijtak van de Rijn. In 1391 wordt De Haar voor het eerst in geschriften vermeld. Oorspronkelijk was Kasteel de Haar in het bezit van een lid van de familie Van der Haar, die als dienstman van de Prins-bisschop van Utrecht voldoende prestige bezat om voor zichzelf en zijn familie een versterkt huis te bouwen.
Hoe dit huis er precies uitzag, is niet bekend.
In de 15e eeuw ging het kasteel door het huwelijk van Josina van der Haar met Dirk van Zuylen over in het geslacht van de familie Van Zuylen. Waarschijnlijk kreeg het kasteel zijn kenmerkende vijfhoekige vorm nadat het kasteel tijdens de twisten tussen de bisschop en de stad Utrecht in 1482 verwoest werd en daarna weer werd opgebouwd.
In 1890 erfde baron Etienne van Zuylen van Nijevelt het inmiddels zwaar vervallen domein De Haar, dat in de eeuwen daarvoor was verwoest door diverse stormen en oorlogen. Wanneer de baron in Parijs Hélène de Rothschild ontmoet en even later met haar trouwt, besluit hij tot herbouw van het familiekasteel als eerbetoon aan zijn roemrijke familie.
De baron besloot hiervoor samen te werken met architect Pierre Cuypers, die dan al beroemd is geworden met het ontwerpen van het Rijksmuseum en het Centraal Station in Amsterdam. De baron en Cuypers spraken af om het kasteel te bouwen volgens de originele contouren van het oude kasteel. De neogotische bouwstijl van Cuypers, die sterk doet denken aan de Middeleeuwen, sloot goed aan bij de wens van de baron om van het kasteel een soort familiemuseum te maken.
De levenswijze van de baron was allesbehalve middeleeuws. Hij was één van de eerste automobiel- en vliegtuigkampioenen en voorzitter van de ‘Club Automobile de France’ en de ‘Aéro Club de France’. Ook in Nederland speelde hij op dit gebied een belangrijke rol, hij werd dan ook erevoorzitter van de Nederlandse Automobielclub. Tijdens deze periode organiseerde Etienne in 1898 o.a. een autorally tussen Parijs en Antwerpen.
De baron en barones willen ook hun vrienden en relaties uitnodigen op het kasteel en indruk op hen maken, en zo komt er voor die tijd allerlei modern comfort in het kasteel. Warm en koud stromend water, centrale verwarming, elektriciteit, een Turks bad, een hypermoderne keuken en een personenlift. Dit alles is aan het einde van de 19e eeuw zeer extravagant in Nederland. Zelfs de koningin heeft niet zoveel luxe.
De baron wilde het kasteel en het park als een perfect ensemble herbouwen, zodat het een exact beeld geeft van hoe het kasteel vroeger was. Anno nu vinden we in het kasteel ook nog iets terug van de internationale, luxueuze smaak van die tijd waarbij comfort samengaat met een verfijnde en kostbare inrichting. Het was vooral de baron die, samen met zijn gasten, De Haar in augustus en later september als buitenverblijf gebruikte.
Tja, wie is van Adel? Ah, het is mij duidelijk.De tijdlijn.Is dit de baron?Dit is hem in ieder geval wel, baron Etienne van Zuylen van Nijevelt.En dit is Hélène Louise Caroline Betty barones De Rothschild, zijn echtgenote. Wat ik mij afvraag, hoeveel geld heeft zij uit haar familiekapitaal gestoken in de wederopbouw van het kasteel?We betreden de centrale hal. Tjonge, meer dan imposant, het heeft echt iets van een kathedraal. In elk vertrek liggen bordjes met informatie. Er is dus geen gids, je doet de ‘rondleiding’ gewoon zelf. Is het bordje leesbaar?Foto’s maken mag, daar ben ik wel blij mee, dan kunt u het zelf zien.We lopen door naar de eetzaal. Dit bordje is wat beter leesbaar. Leest en kijkt u met mij mee?De Bibliotheek. Leest en kijkt u met mij mee?De Ridderzaal. Leest en kijkt u met mij mee?De Balzaal. Leest en kijkt u met mij mee?De Kapsalon. Leest en kijkt u met mij mee?We zijn inmiddels aangekomen op de eerste verdieping. Van hieruit hebben we mooi zicht op de centrale hal en een aantal attributen.Kamer 8. Leest en kijkt u met mij mee?Kamer 7. Leest en kijkt u met mij mee?Kamer 4. Leest en kijkt u met mij mee?Slaapkamer baron. Leest en kijkt u met mij mee?Bal Masqué.Een krokodil als barometer. Ik vrees dat de douane bij import hier momenteel moeilijk over doet.Het Secretariaat.We bereiken een soort van ‘overloop’. Heb ik hier geen informatief bord gefotografeerd?Slaapkamer barones. Leest en kijkt u met mij mee? Sowieso heeft zij een mooi uitzicht.De gastenkamer. Leest en kijkt u met mij mee?De spoelkeuken. Leest en kijkt u met mij mee?De oude keuken. Leest en kijkt u met mij mee?De tegels zijn heel bijzonder.Mooi, we zijn ‘rond’. Tjonge, heel bijzonder! We lopen naar buiten richting de uitgang.
Ik maak toch nog wat foto’s van het kasteel. Het is inmiddels een stuk drukker geworden. Ai, dat viel ons wel op, veel bezoekers uit het buitenland.Het terras van het restaurant zit ook behoorlijk vol. Het is inmiddels halftwee en een hapje en een drankje is welkom. Binnen vinden we nog een vrij tafeltje.Eerst maar koffie. Hoewel het druk is ‘loopt’ de bediening hier gesmeerd.Ik bestel een broodje pittige kip en Orchideetje een tosti. Nou, beide prima!Rond halfdrie stappen we op en rijden naar hotel Orion in Kaag (https://www.hotelorion.nl).
Dat gaat niet zomaar, Kaag is een eiland en we moeten met de pont. Kijk, hij ligt aan de overkant, maar na tien minuutjes kunnen we aan boord. Mét de auto, er passen vier auto’s op de pont. Hij vaart dag en nacht, net zo makkelijk.Ik kijk even in de stuurhut, dat ziet er allemaal wel erg technisch uit.Welkom in Kaag en Braassem.Ai, ze bouwen hier superjachten. Deze is bijna 80 meter lang. Heeft het ding wel een helikopterdek? Interesse? Neem dan contact op met Royal Van Lent Shipyard.Of anders dit opknappertje, zeker niet verkeerd.Zicht op de Dieperpoel.De kerk van de Protestantse Gemeente is gebouwd in 1873. Het is een rijksmonument gezien de bijzondere inventaris. Helaas is de kerk gesloten.En dit is het hotel. Hm, het heeft iets van een (Amerikaans) motel. De kamer is niet groot, maar voor ons groot genoeg. Tot voor kort had het hotel een eigen restaurant, maar de kok is op 79-jarige leeftijd met knieklachten gestopt. Nu bemiddelt het hotel wel met restaurants in de omgeving en daar hebben we gebruik van gemaakt. Nu eten we elke dag in een ander restaurant en dat heeft ook wel wat.Het uitzicht vanaf de trap, de koetjes lopen buiten.Om kwart voor zes is voor ons gereserveerd in Brasserie Milo (https://www.brasseriemilo.nl). Nou, op de website hebben ze goed hun best gedaan, voor mij mag het wel iets rustiger.
Ik bestel een Merlot en die is prima.De bestelde soep ‘La saison’ komt door. Het is een courgettesoep en die is toch gewoon goed.Voor mij de Souvlaki en voor Orchideetje Zeebaars. De frites zijn uitzonderlijk goed van smaak, ik hoor dat ze bereid zijn van Agria aardappelen.Als dessert voor mij Affogato, dat is vanilleroomijs met espresso en amandel en daarbij Tia Maria. Voor Orchideetje de Tiramisu. Prima, de desserts zijn zonder meer uitstekend!We besluiten met thee (voor de dorst).Als we op ‘huis’ aangaan, gaat de zon bijna onder. Nou, mooi toch!Op de kamer kijken we nog even naar de TV en kruipen er al snel in.