Lieve lezer(essen)s van onze wandelavonturen,
Geen wandelavontuur? Nee, dat is het slechte nieuws. Nu het goede nieuws: hier volgt een reisverslag van ons fietsavontuur
Noordzeeroute per fiets van Sluis naar Den Haag
van donderdag 21 april t/m maandag 25 april 2011
Donderdag 21 april 2011
Sluis
Gisteravond hebben we de fietstassen al bepakt en bezakt. Na het ontbijt en de afwas hoeven we ze alleen maar aan de fietsen te hangen. Op naar het station. In Amersfoort heeft de trein meteen al vijf minuten vertraging. Daar gaat onze overstap in Rotterdam! Sowieso hadden we daar maar acht minuten, dat is met fietsen eigenlijk niet haalbaar. Het weer is in elk geval prima. Zonnig, onbewolkt en windstil. De temperatuur loopt vandaag op tot 25 graden in de plus, echter aan de kust blijft het beperkt tot 20 graden. Als we in Amersfoort met onze fietsen de trein in willen, zien we dat alle ‘fietsenhokken’ al vol staan. We mogen van de conducteur de fietsen ‘stallen’ in een normale ingang.
Tja, fietsen en NS gaat niet goed samen. Er moet zoveel mogelijk winst worden gemaakt, vandaar dat in de nieuw aangeschafte treinstellen de toiletten ontbreken. Die toiletten schijnen er over een jaar of drie alsnog in te komen, tot zolang moet je je plasje maar ophouden. Ik begin maar om de Metro door te spitten.
Gisteravond zijn de slachtoffers herdacht die op 4 april zijn omgekomen in Alphen aan de Rijn. Mark was erbij, maar ook Bea en Wim-Lex. Tja, het is de eerste keer dat er zo’n drama in Nederland plaatsvindt. De gemeenten moeten maar plantenbakken en dergelijke gaan plaatsen waarachter je in dekking kunt gaan in geval van een om zich heen schietende gek.
Wat mij opvalt, het Elektronisch Patiënten Dossier heeft het in de 1e Kamer om privacy-redenen niet gehaald, maar van elke Nederlander wordt van alles en nog wat bijgehouden in Elektronische Dossiers. Nu wil Amsterdam een Meldpunt opzetten waar signalen rond seksueel misbruik worden opgeslagen. Er is al een Algemeen Meldpunt Kindermisbruik en een Meldpunt Kinderporno! Achteraf blijken er in allerlei systemen verontrustende gegevens aanwezig te zijn omtrent Tristan, de dader in Alphen aan de Rijn. Achteraf dus! Al die systemen werken niet. Nou ja, het vullen van die systemen is het probleem niet, maar het structureren en analyseren is een ander verhaal. En dan nog, kun je zomaar iemand van zijn bed lichten omdat hij lid is van een schietvereniging, in zijn vrije tijd een camouflagebroek draagt, op de PVV stemt en werkloos is? Dan is het eind zoek.
We moeten er maar mee leren leven en er vooral niet te veel aandacht aan schenken.
Dat brengt mensen maar op ideeën.
Ook is er een herdenking geweest voor de agent die in Baflo door een uitgeprocedeerde illegaal met zijn eigen dienstpistool is doodgeschoten. Even daarvoor had de man ook al zijn vriendin vermoord. Een dubbele moord, voorlopig mag deze man op staatskosten de komende jaren in Nederland blijven.
De Protestantse kerk zit zo te zien ruim in de slappe was. Of heeft de EO de vier pagina’s betaald? Het gaat over The Passion, ik heb werkelijk geen idee wat voor film dit is.
Hij wordt vanavond op Nederland 3 uitgezonden. Het zal wel, ik ben vast van plan om NIET te gaan kijken! Ook zijn 8 van de 10 Metrolezers vast van plan om tijdens de Paasdagen NIET naar de kerk te gaan. En die laatste twee? Twijfelen ze nog, hebben ze geen mening of gaan ze zeker naar de kerk? Dat had ik graag willen weten.
De komende dagen blijft het in elk geval mooi weer. Het was toch een gok vorige week toen Orchideetje vier overnachtingen ging boeken. Zo te lezen op de sites van de B&B’s en hotelletjes die we geboekt hebben ben je bij ‘no-show’ of afzegging het volledige bedrag verschuldigd. Tja, logisch. De kamer wordt vrijgehouden en wordt (zeker als het slecht weer wordt) niet meer geboekt.
Ai, de 2e JSF wordt besteld en de opleiding van de piloten start volgend jaar. Toch wordt de definitieve beslissing tot aankoop van de JSF pas door een volgend kabinet genomen. Dit is werkelijk een ultieme manier om de hete aardappel vooruit te schuiven. Natuurlijk gaan we dat ding kopen, hoewel we hem niet nodig hebben. Blijkbaar is er in het verleden iets met de VS/NATO afgesproken waar we niet meer onderuit kunnen. Volgens Hans Hillen zijn we maar 277 miljoen kwijt als het project niet doorgaat. Ik meen me te herinneren dat we een aantal jaren geleden al 750 miljoen in het project hebben gestoken. Hoe zit dit? Is dit creatief rekenen? Ik probeer dit al jaren met mijn zakgeld, maar ik krijg het niet voor elkaar. Overigens, meer dan de helft van de Metro is gevuld met Entertainment, Sport en wat dies meer zij. Daar ben ik dus snel mee klaar.
In Rotterdam blijkt dat de machinist z’n best heeft gedaan, de vijf minuten zijn ‘weggereden’. We hebben precies acht minuten om ons met de fietsen van 14B naar 4B te verplaatsen. Om te beginnen doet de lift het niet. Dan maar met de fietsen (en tassen) over de trap omlaag en weer omhoog. Eigenlijk is het geen doen! Als we na veel gesteun op 4B staan komt de trein net aanstomen, dat zit toch weer mee.
Overigens Hans (Hillen), de kogel is door de kerk, de bezuinigingen op Defensie zijn bekend. Hans, het merendeel van mijn adviezen heb je opgevolgd. Maar waarom schaf je alle tanks af? Zo’n 20 à 30 procent ware beter geweest. Nu heb je het complete wapen der ‘Cavalerie’ bij de veter. Je had wat mij betreft de hele Luchtmobiele Brigade mogen opheffen, goed, om te beginnen had je één (van de drie) bataljons kunnen opheffen.
Met het opheffen van de vijf mijnenjagers (van de tien) ga ik akkoord, het buiten dienst stellen van de twee luchtverdedigingsfregatten komt over een paar jaar wel. In elk geval is de Krijgsmacht – met name de KL – met het opheffen van de Cavalerie zijn verdedigings- en aanvalscapaciteit kwijt. Nee Hans, je had beter nog wat dieper in de Artillerie kunnen snijden.
Even na enen arriveren we in Vlissingen. Best wel een mooi station staat er hier.
Eerst kopen we tickets voor de boot. We gaan om 13.55 uur varen, dus hebben we nog even tijd om op het terras iets te nuttigen. Om 13.45 uur kunnen we boarden. Tjonge, er gaan heel wat fietsers aan boord! Tegen tweeën varen we de haven uit. Al snel gaat het gas erop. Er zit heel wat power in deze Fast Ferry. Dit containerschip ligt zo goed als stil, waarom is mij niet duidelijk. Na twintig minuutjes meren we aan in Breskens. We pakken de fietsen en nemen de kortste weg naar Sluis. Morgen nemen we de Noordzeeroute, dat is beduidend langer.
We hebben de wind mee en na een uurtje zijn we in Sluis.
Ik ben hier ook gestart met het Deltapad (= te voet) en eerst gaan we mijn vriend J.H. van Dale begroeten. Tja, ik ben naar hem vernoemd, helaas heb ik het nooit tot taalkundige geschopt. Krijg nou wat, nu we hier zo rond kijken zien we schuin aan de overkant hotel Sanders de Paauw (www.hotelsandersdepaauw.nl/). Dat is het hotel waar we een kamer hebben geboekt! We melden ons bij de receptie, krijgen de sleutel van onze kamer en kunnen onze fietsen in het fietsenhok stallen.
We gaan meteen even een rondje lopen. Je zou verwachten dat Sluis een ingeslapen stadje is, maar niets is minder waar. Het bruist hier en er wandelen honderden badgasten rond. Ook alle terrassen zitten vol. Dit is het kanaal van Brugge naar Sluis, in opdracht van Napoleon gegraven tussen 1812 en 1814. Hoewel, dit stuk is pas gegraven in 1858. Het was de bedoeling het kanaal door te trekken tot de Westerschelde, maar dat is er nooit van gekomen. Op dit plekje start ook het Deltapad naar Hoek van Holland (180 km). Dit pad heb ik vorig jaar zomer gelopen. Op mijn lijstje staat nog het Grenslandpad naar Thorn. Het is een heel eind, te weten 363 kilometer. Mooi, we gaan verder met ons rondje Sluis, het is hier gewoon druk. Hier is het dan… het etablissement van Sergio Herman. Drie Michelinsterren heeft Sergio maar liefst. Het ziet er eenvoudig uit, maar je proeft de sfeer. Ik durf niet naar binnen, ik ben er niet op gekleed. En verder… dit kan ik gewoonweg niet betalen! En dan nog.
De lunch kost €75,- en met passende wijnen €120,-. Per persoon uiteraard! Het diner van vanavond heet Père et Fils en kost €190,- en met passende wijnen €285,-. Met z’n tweetjes zouden we dan ruim €600,- kwijt zijn (je geeft toch sowieso een passende fooi). En dat voor een avondje eten! Is dit niet zwaar ‘over de top’? Zoals gezegd, we zijn er niet op gekleed, we hebben alleen sportieve kleding bij ons. En dan nog. OK, we gaan verder met ons rondje. Hier eindigt het kanaal naar Brugge echt. Iets verder zien we een ooievaar op zijn nest. Zouden er al ‘jonkies’ zijn? Tjonge, wie zou hier wonen? Ik zie palmen en cipressen, duidelijk geïnspireerd door Italië. OK, we hebben het wel gezien, op naar ons hotel. Orchideetje gaat onder de douche en ik pak een meegenomen tijdschrift. Ben ik door de slaapvlieg gestoken? Ik kan mijn ogen niet openhouden en ga even liggen. Nou, we hebben best wel een drukke dag achter de rug. En ik ben ook geen 18 meer, de jaren gaan toch wel tellen.
Tegen zevenen vragen we of we in het restaurant van het hotel kunnen eten. We hebben geen zin om er weer op uit te gaan. Nou, het kan net, de keuken sluit om zeven uur. Tjonge, dat is toch geen tijd om de keuken te sluiten? Ik bestel tomatensoep en die is best wel heel redelijk. Ook de rode huiswijn is niet verkeerd. Daarna volgt het varkenshaasje. Dit gerecht valt enigszins tegen. Het vlees is droog en smakeloos. Is het eigenlijk wel varkenshaas? Nou, ik zeg er maar niets van, zo slecht is het nu ook weer niet. De Dame Blanche maakt weer veel goed. Om half negen gaan we naar onze kamer en kijken nog even naar de TV.