Maandag 25 mei 2015
Veendam – Bad Nieuweschans
Om half acht staan we op. Heerlijk geslapen, echt een rustig hotel! Om acht uur bezoeken we het ontbijtbuffet. Nou, dat is 100% met warm bruin brood, gebakken spek en scrambled eggs. Om kwart over negen rekenen we de kamer en het diner (€157,60) af. We laten nog een ‘briefje’ achter voor het kamermeisje en de bediening.
OK, de achterband van de fiets van Orchideetje heeft zich goed gehouden. Thuis meteen een nieuwe achterband (en binnenband) monteren, de buitenband ziet er sleets uit.
We gaan van start. De temperatuur is 14 graden in de plus, de wind hebben we min of meer mee en het is bewolkt.
De aardappels komen al aardig boven de grond. Tegen tienen komt de zon door en de temperatuur stijgt meteen naar 18 graden in de plus. Zijn dat ook aardappels? Zo te zien wel. Je denkt algauw dat er in Groningen geen enkele boom staat. Dat valt erg mee, feitelijk is het een prachtige provincie. Waar is iedereen? Waar stond dit pand ook alweer? Tja, de GPS op mijn Nikon doet het niet, dat is wel een beetje jammer. In elk geval een stukje vóór Heiligerlee. Volgens de neonletters boven de deur is er een restaurant gevestigd. We fietsen Heiligerlee in, nou, ’t is een dorpje van niets. Wel staat er een prachtige bank waar de Slag bij Heiligerlee tot uiting wordt gebracht. In het centrum van Heiligerlee staat een prachtig monument. Helaas zijn de informatiepanelen slecht leesbaar. Dit moet de stellingmolen Berg zijn uit 1854. Hij staat in het centrum van Winschoten. Het is een koren- en pelmolen. De molen is maalvaardig. Iets verder staat de Molen Dijkstra uit 1862. Ook dit is een koren- en pelmolen en maalvaardig. Het kan niet op in Winschoten, dit is Molen Edens uit 1762. Dit is een korenmolen en hij is maalvaardig. Dit watertje ligt er toch mooi bij. Tja, het is al de hele ochtend ontzettend rustig op de wegen en fietspaden. Wordt dit stuk Groningen gemeden door de toeristen? En dat terwijl het hier erg mooi is! Op deze locatie ben ik eerder geweest, maar toen stond dit informatiebord er nog niet. Het probleem is dat men er teveel informatie opzet. In elk geval is er van het toenmalige stoomgemaal niets meer over. Tegen twaalven fietsen we Bellingwolde in. Bellingwolde is bekend door de monumentale boerderijen. Toentertijd is hier veel geld verdiend (door de graanbaronnen!) met de teelt van graan. Zeer leesbaar is het boek van Frank Westerman: ‘De Graanrepubliek’. Tja, ik heb wel wat met deze monumentale boerderijen. Wel valt me op dat er vooral ná Bellingwolde heel wat boerderijen te koop staan danwel al behoorlijk vervallen zijn. Rond halfeen fietsen we Oudeschans in. Ook hier ben ik al eens eerder geweest. Dit is het museum van Oudeschans, maar helaas hebben we daar geen tijd voor. Toentertijd genoot ik een bakje koffie in een kleinschalig restaurant, maar ik kan het niet vinden. Is het opgedoekt? Er zijn in Oudeschans wel een aantal drukbezochte terrassen, maar die staan me niet aan. We fietsen verder.
In dit watertje zwemmen twee ganzen met hun kroost. We fietsen Bad Nieuweschans in waar deze handwijzer staat. We kunnen hier verder met de LF10 Waddenzeeroute. Die bewaren we voor een volgend keer. Op het pleintje staat een informatiepaneel. Tijdens mijn vorige bezoek stond dit fraaie pand nog niet te koop. Nu wel! Grijp uw kans voor maar €475.000,- (http://www.funda.nl/koop/bad-nieuweschans/huis-49480723-voorstraat-51/). Dat zal bekend zijn, de treinen die de Joden afvoerden van Westerbork naar de Duitse vernietigingskampen verlieten Nederland in Nieuweschans (toen nog zonder ‘Bad’). Het is ongelooflijk dat dit nog zo kort geleden plaatsvond.
Er staat hier een eenvoudig monument. En hier staat ook een handwijzer van de LAW. Het Nederlands Kustpad naar Lauwersoog én het Noaberpad naar Kleve heb ik gelopen. De E9 naar Gdansk laat ik maar zitten. Hier genoot ik tijdens mijn vorig bezoek aan Bad Nieuweschans de KMA. Daar wil ik nu weer naartoe, maar Orchideetje ziet iets anders. In de voormalige locloods is een restaurant ingericht. Het heet: ‘Grandcafé De Oude Remise’. Nou, druk is het niet, maar de koffie is van goede kwaliteit. Overigens, we hebben er precies 50 kilometer opzitten.
Om 14.49 uur pakken we de trein, nou ja Arriva, naar Groningen. Daar halen we de overstap naar Zwolle gemakkelijk. In Zwolle is het druk en we moeten wachten bij de lift. Ai, onze trein staat er nog! Helaas, als ik voor de deur sta gooit de conducteur hem dicht! Nog bedankt! Nu moeten we een half uur wachten. OK, tegen zessen zijn we thuis, nog mooi op tijd. We halen een frietje, dat schiet tenminste op. Uitpakken en de fietsen naar de garage. Het zit erop, de LF 9 hebben we achter de rug. Prachtig gefietst en veel gezien. Eens kijken welke LF we volgend jaar gaan doen.