Lieve lezer(essen)s van mijn wandelavonturen,
Reisverslag Kerstarrangement Ameland
Zaterdag 24 december t/m dinsdag 27 december 2016
Zaterdag 24 december 2016
Ameland – Ballum
Tegen tienen rijdt zoonlief ons naar het station. Tja, hij kan dit keer niet mee (naar Ameland), hij moet werken met de kerst.
Het is droog, fris en bewolkt. De Metro’s van gisteren zijn op, er ligt er niet één meer in de bak. Maar er is nieuws genoeg!
De ‘Berlijnse’ terrorist (die de aanslag met een vrachtwagen uitvoerde waarbij 12 mensen de dood vonden en ongeveer 48 mensen gewond raakten op 19 december), is gisteren in Milaan doodgeschoten. Zo te lezen is hij via Frankrijk per trein naar Italië gereisd.
Daar heeft hij dan vier dagen over gedaan. Waar heeft hij al die tijd uitgehangen? Is hij geholpen door medestanders? En die tickets voor de trein, heeft hij die gewoon aan het loket gekocht? En is dat niet opgevallen? Of heeft iemand anders die tickets voor hem gekocht? Wat moest hij in Milaan? Waarom heeft hij – in de trein bijvoorbeeld – niet nóg een aanslag uitgevoerd? Tja, hij beschikte alleen maar over een klein kaliber pistool, dat ‘schiet’ niet op natuurlijk. Heeft de IS ondertussen in Europa geen geheime wapen- en munitieopslagplaatsen aangelegd? Dat is één van de eerste dingen die je moet organiseren natuurlijk.
In elk geval – volgens de Islam – is hij nu de martelaarsdood gestorven. Maar de vragen blijven open staan.
Update: in Duitsland en Frankrijk trek je de kaartjes uit een automaat. Zelf heb ik altijd ruzie met die dingen (in Duitsland en Frankrijk), maar onze terrorist had er (mogelijk) geen moeite mee.
Trouwens, die man die zich na de aanslag uit de voeten maakte en gearresteerd werd, wilde de Metro (de échte) halen. Pas vele uren na de aanslag vond de recherche in de cabine van de vrachtwagen de door de terrorist verloren ID. Tja, dat is wel erg slordig.
En waarom is het ‘volgen’ van deze potentiële terrorist in september gestopt? Hij was tenslotte in beeld bij de Duitse inlichtingendienst. Maar ja, er zijn wel heel erg veel potentiële terroristen in Europa, die kun je natuurlijk niet allemaal dag en nacht schaduwen. Mijns inziens is interneren de beste oplossing. En dan – we zijn in oorlog – geen advocaat, geen proces, maar opbergen zolang als nodig. Tja, het is hard, maar het is nog veel harder voor de nabestaanden van de slachtoffers en voor de gewonden. Welke hoofdstad is nu aan de beurt?
Is er verder nog nieuws? Op dit moment ‘schiet’ me niets te binnen.
Ok, de trein was in elk geval mooi op tijd en zonder problemen sporen we naar Leeuwarden. Onderweg haakt dochterlief aan, zij gaat met ons mee.
In Leeuwarden nemen we bus 66 naar Holwerd veerhaven. Daar gaan we in de rij staan voor een ticket. Nou ja rij, net als in september staan we bijna meteen vooraan. Ook dit keer hebben we geen e-ticket geboekt. Je moet dan een account aanmaken en ik heb daar mooi geen zin in. Verder hebben veel ‘vaste klanten’, een 10 of 20 ‘rittenkaart’.
Zij staan dus ook niet in de rij. Sowieso hebben we tijd genoeg, bijna 20 minuten.
We kopen drie tickets à €12,60 per stuk. Het zijn altijd retouren. Kijk, daar komt de Oerd aanstomen. Even later kunnen we boarden en we lopen meteen door naar binnen. Ik moet vlot naar een zekere plaats. Daarna nuttigen we de lunch, ik ging al bijna van de graat. Dan een rondje schip, dat hoort er ook bij. Op de monitor worden we welkom geheten. Daarna volgt enige informatie over de Oerd. De Oerd beschikt over vier motoren van elk 745 kW. Dat is vlot om te rekenen naar PK omdat u weet dat één kW = 1.359 PK. Dat is dus 1012,… PK. Als u haast hebt dan kunt u ook met de Sneldienst. En bij heel veel haast met de Watertaxi. Ik ga op het autodek kijken, nou dat staat aardig vol. Toch is het niet goedkoop om je auto mee te nemen, in het laagseizoen kost het toch bijna tachtig euro en in het hoogseizoen bijna honderd. Het is hoog water, anders zie je zand(=modder)banken. Sowieso krijg ik het gevoel dat we écht op reis zijn. Die rode wagentjes zijn de bagagekarren. Daarin kun je (nog aan de wal) je bagage kwijt. Dan hoef je die niet mee te sjouwen aan boord. Net zo makkelijk. Het is altijd afwachten of de bagage bij aankomst niet ‘kwijt’ is, maar daar heb ik nog nooit van gehoord. We rijden met de reguliere bus naar Ballum. Een ritje van zo’n tien minuten.
Ze doen hier niet aan de OV-chip, we kopen kaartjes à €3,50 per stuk. Het is wel een retour, dat scheelt. Ok, we zijn er. Dit is hotel-restaurant Nobel (http://www.hotelnobel.nl). Vorig jaar december brachten we de kerstdagen door op Schiermonnikoog in hotel Bernstorff (http://www.bernstorff.nl/nl/index.html). Daar zagen we een boekwerkje liggen van de QL Hotels & Restaurants (http://www.qlhotels.com). Ai, dat bracht ons al op een idee! En in september dit jaar liep ik langs hotel-restaurant Nobel en nam ik me voor om hier de kerstdagen door te brengen.
We worden hartelijk ontvangen en lopen door naar onze kamers. Dochterlief heeft een kamer op de eerste verdieping, nou, die ziet er 100% uit. Wij hebben een kamer op de begane grond, deze is ook 100%! We hebben drukke dagen achter de rug en nu ook een lange reis en we besluiten om er een luie middag van te maken. De meegenomen (Volks)krant, een tijdschrift en de iPad krijgen de nodige aandacht. De meegenomen DAB-radio gaat erbij aan, maar helaas blijkt DAB op Ameland nog niet volledig ondersteund. De NPO-zenders doen het geen van alle, wel een aantal popstations.
Ai, nu lees ik op mijn iPad dat de vrachtwagen die tijdens de aanslag in Berlijn is gebruikt, voorzien was van een noodremsysteem. Het viel me al op – ik zag een filmpje opgenomen tijdens de aanslag – dat de vrachtwagen al na enkele tientallen (?) meters stopte. Ik dacht toen dat het kwam omdat mogelijk marktkramen en dergelijke de weg blokkeerden.
En een vrachtwagen is natuurlijk geen tank (gelukkig maar!). Maar nu lees ik dat het noodremsysteem de vrachtwagen stopte. Ik heb daar weleens iets over gelezen en ik meen dat het systeem is uitgevonden door Volvo. De nieuwste vrachtwagens zijn ermee uitgerust en ook de personenauto Tesla. Het systeem werkt met een camera en radar en zodra de afstand tot een object – bijvoorbeeld een file – vermindert, gaat het systeem in de remmen. Dat schijnt perfect te werken. Maar… de terrorist heeft dus gewoon een verkeerde vrachtauto gekaapt. Tjonge, wat een sukkel (tot ons geluk). Vandaar ‘slechts’ 12 doden en niet zoals in Nice 85 doden (14 juli 2016).
Tegen zessen gaan we aan tafel. Het is nog geen kerst, dus geen kerstarrangement, maar gewoon bestellen vanaf de kaart. Nou, het restaurant ziet er ook geweldig uit en is een Michelinster waardig (die hebben ze niet, maar dat komt nog wel). Ik bestel een rode huiswijn, dit is een Languedoc uit Frankrijk. De amuse bestaat uit zuurkool met een stukje wildzwijn procureur (varkensnek), chips gemaakt van vergeten groenten, gedroogde tuinbonen en crème fraîche met dille. Daarna komt de bestelde Ceasarsalade met Parmezaanse kaas, kip en ansjovis door. Zoals gevraagd is de Ceasarsalade verdeelt over twee bordjes, want een hele portie p/p is teveel voor ons. Als hoofdgerecht heb ik Buikspek teriyaki, bosui, postelein en waterkers besteld. Verder is er frites bij en eigengemaakte mayonaise. Als nagerecht heb ik de Classic coupe Nobeltje besteld. Alles smaakt echt even goed! Ik dacht eerst dat de porties wat aan de krappe kant zouden zijn, maar ik ga met een voldaan gevoel van tafel. Verder valt me op dat het personeel attent en deskundig is, dat zie je (helaas) lang niet overal. Om negen uur stappen we op en lopen naar de kamer. Daar bereiden we nog een beker thee, kijken nog even TV en zoeken daarna de legerstede op.