Woensdag 23 augustus
Firenze – Schiphol
We ontbijten om halfnegen. Daarna pakken we verder in, checken uit (we moeten nog €98,- toeristenbelasting betalen, maar dat was mij bekend) en lopen naar het station.
Daar scoren we twee tickets à €1,70 p/p voor de tramrit naar het vliegveld.
Onderweg krijgen we nog controle, blij dat ik niet vergeten ben om de tickets te valideren.
Zo te lezen gaan er nog twee vluchten naar Amsterdam, maar wij vliegen pas om 17.40 uur. Dat betekent een aantal uren ‘hangen’ voor we kunnen inchecken.Om 15.35 uur checken we in en lopen door de winkelstraat naar een koffiehoek.Hier scoren we broodjes en cola.Is dat onze Cityhopper? Of moet hij nog binnenkomen?Zoals vermeld op de boardingpas staan we bij gate 2, maar dan blijkt dat we bij gate 1 moeten zijn. Ok, weer naar boven (in de rij).
Om 17.15 uur kunnen we boarden.Oeps, de geboekte (en betaalde) stoelen 15A en 15C bevinden zich niet aan de nooduitgang, maar een eind daarachter. Pas als iedereen zit, kan ik het navragen bij de stewardess. Nu blijkt dat we ons niet in een Embraer 195 E2 bevinden, maar in een Embraer 190. Daar is de stoelindeling anders.Ons wordt verzocht om tijdens de start te blijven zitten op 15A en 15C in verband met de balans van het vliegtuig. Als we ‘hangen’ mogen we verhuizen naar de stoelen 5D en 5F. Dat is de comfort klasse met iets meer beenruimte. Maar niet zoveel beenruimte als bij de nooduitgang. Ik zeg de stewardess dat we een klacht gaan indienen en zij belooft er ook melding van te maken. Ai, de gezagvoerder komt op het net met de mededeling dat het luchtruim boven Europa vol zit en dat we naar verwachting twintig minuten later dan gepland zullen vertrekken. Die verwachting komt aardig uit en we taxiën om 18.04 uur. Take-off om 18.15 uur.
19.55 uur touch-down op de Kaagbaan. Dat is precies op tijd, we hadden zeker wind mee (of de gezagvoerder had het ‘gas’ er goed op).Nou, dat valt me toch wel op, we zouden toch minder gaan vliegen? Tenminste, dat wordt in de media zo gecommuniceerd. Moet u eens kijken wat er allemaal binnenkomt!Het is even wachten, maar onze koffers komen bijna als eersten aan op de band.Ok, even benen maken, en we halen de trein van 20.41 uur. We hebben zelfs drie minuten over. Mooi op tijd zijn we weer thuis.Als laatste de GPS-tracks van de reis.We hebben een prachtige reis achter de rug. Iedereen die ons van dienst is geweest: bedankt!
Update: naar aanleiding van mijn klacht over de betaalde, maar niet genoten stoelen, krijgen wij tweemaal €18,- terug.
Update: op 23 augustus 2023 kwam Yevgeny Prigozhin, maar ook oprichter van de Wagner Group Dmitry Utkin (3 nazi tatoeages) en vijf andere Wagner ondercommandanten om het leven bij de crash van zijn privévliegtuig. Ook de drie bemanningsleden (twee piloten en een stewardess) kwamen om. Het toestel, een in 2007 gebouwde Embraer Legacy 600, stortte even na vijf uur Nederlandse tijd neer tijdens een vlucht van Moskou naar St. Petersburg.De Legacy met registratie RA-02795 steeg even voor 17.00 uur Nederlandse tijd op en crashte ruim twintig minuten later ten noordwesten van de stad Tver. Uit vluchtgegevens van flighttrackingssite FlightRadar24 blijkt dat het toestel kort voor het ongeluk op een hoogte van 8.200 meter vloog met een snelheid van 737 km/h. Is het ‘Vlad’ zelf geweest die opdracht heeft gegeven het toestel neer te halen? Zo moeilijk is het niet om een kilootje Semtex aan boord te plaatsen en dit op enigerlei wijze te laten exploderen.
Mocht het inderdaad ‘Vlad’ zelf geweest zijn dan was de afweging: of een relatief succesvolle Wagner-operatie in en rondom Niger, of een achterstallige rekening vereffenen. Want Yevgeny Prigozhin was vijf dagen na zijn muiterij al op bezoek in het Kremlin voor ‘verzoening’, maar Poetin kan een hoop vergeven, behalve verraad (zei elke maffioso ooit, dus zo bijzonder is het niet).