Balkan (mei 2024)

Tot zover, nu gaan we toch echt op reis. Zoonlief rijdt ons naar het station. De trein rijdt. Het is zonnig, het lijkt wel voorjaar. Zonder problemen bereiken we Schiphol. Kijk, de KL1983 naar Belgrado staat op ‘Departures’. We moeten inchecken balie 12-15 en straks boarden gate E21.Om 11.00 uur staan we in de rij en twintig minuutjes later zijn we de koffers ‘kwijt’ en mét onze instapkaart lopen we naar de Security. Er staat een kort rijtje, maar twintig minuutjes later zijn we erdoor. Om 11.50 uur paspoortcontrole. Ook dat gaat redelijk vlot, door naar lounge 2 en om 11.55 uur zitten we aan de koffie met een versnapering.Om 12.45 uur scoren we een warm broodje mozzarella en een cola. Ik ben vergeten daar een foto van te maken.
Ruim op tijd staan we bij de gate. Hm, twintig minuten vertraging, het zal niet. Maar om 14.05 uur kunnen we boarden, dat wil zeggen dat we eerst een stukje met de bus moeten.Kijk, dat is ons toestel, het is een Embraer 190.We hebben stoelen geboekt aan de nooduitgang (11D en 11F) dit i.v.m. de beenruimte. Dat kost wel €16.- per stoel extra, maar dat hebben we er graag voor over. In geval van moet je dan wel de nooduitgang kunnen openen. Soms draait de deur naar boven maar – zoals hier – moet je de complete deur naar buiten werken. ‘Volle bak’, begrijp ik.
Tjonge, we lopen nog 30 minuten extra vertraging op (ik ben vergeten waarom), pas 15.15 uur off-blocks. Taxiën, kijk, daar staat nog een rijtje Cityhoppers.De verkeerstoren.De A4.De 36C oftewel de Zwanenburgbaan.We draaien de Zwanenburgbaan op.We maken vaart.En nog meer vaart.En 9 seconden later maken we al hoogte, het is precies 15.19.35 uur.Dat zal de A9 zijn.Is dat de Sloterplas?Het Noordzeekanaal.Het Markermeer.Iets verder en dus hoger duiken we de stapelwolken in. Foto’s maken is er niet meer bij. Volgens de gezagvoerder is het 1 uur en 50 minuten vliegen.
Voor de aardigheid de GPS-track van de start en de eerste kilometers.

Om kwart voor vier komt er koffie/thee door met een broodje. ’t Is nog gratis ook!
Het broodje bewaar ik voor vanavond, nu heb ik geen trek.
Om kwart voor vijf wordt de daling ingezet en vijf over vijf ziet het er landelijk uit. Trouwens, de digitale kaart op mijn GPS (https://www.garminworldmaps.com/product/topographic-map-balkans-for-garmin/) werkt en ziet er goed uit.Inmiddels zeven over vijf, onder ons het vliegveld van Belgrado ‘Nikola Tesla’.Iets later touch-down. Ha, de vliegers hebben tijd ‘ingehaald’, uiteindelijk zijn we een half uurtje later in Belgrado dan de geplande 16.35 uur. Om elf over vijf staan we aan de gate.
Kijk, dit toestel heeft ons keurig naar Belgrado gebracht.Om 17.25 uur staan we ergens voor in de rij, paspoortcontrole? In elk geval staan we om 17.40 uur aan de bagageband. Hm, het is hier trouwens ongelooflijk druk! Ik dacht toch dat Belgrado (en de Balkan) helemaal niet zo’n vakantiebestemming was. De koffers komen pas om 18.07 uur door en tien minuten later maken we kennis met de andere groepsleden. Cynthia is onze reisleider (of moet ik ‘reisleidster’ zeggen?).
Weer tien minuutjes later zitten we in de bus. Zo te horen is het tussen de twintig en veertig minuten rijden naar ons hotel, afhankelijk van het verkeer.
Morgen een stadswandeling, de gids is om halftien in het hotel. Cynthia zet onze mobiele nummers in een groepsapp, alle informatie kunnen we daar terugvinden. Euro’s kunnen we wisselen bij een wisselkantoor of gewoon pinnen. Vanavond een welkomstdiner (op eigen kosten), wij melden ons daarvan af. Dat wordt vanavond laat natuurlijk en wij hebben onze (nacht)rust nodig. Het ontbijt morgen is vanaf 07.00 uur, de koffers graag om 09.00 uur in de receptie, want in de middag vertrekken we naar Valjevo. Tja, we genieten een Djoser-reis, dat betekent ‘aanpoten’.
Eerst maar de GPS-track van de landing en de busrit naar ons hotel.

Kijk, hotel Prag, het is precies zeven uur. Hm, dat hotel ziet er toch niet verkeerd uit.We krijgen kamer 214. Ok, een mooie ruime kamer mét waterkoker.Geen koelkast, dus twee koelelementen van het vaccin-tasje van Orchideetje breng ik naar de receptie met het verzoek deze in te vriezen. Tja, het is wat ‘gedoe’, maar met wat improvisatie lukt het wel.
We bereiden thee en nuttigen onze sandwiches. Douchen en om halftien liggen we erin. We hebben het wel gehad voor vandaag.