Balkan (mei 2024)

Zondag 2 juni
Belgrado – Amsterdam
Om half negen genieten we het ontbijt en ik laat het mij goed smaken.Een uurtje later vertrekken we te voet naar de Sint Sava kathedraal. We lopen er zo’n twintig minuten op, dat is toch goed te doen. Het is een groot complex.Het beeld van de heilige Sava dat voor de kerk staat, is een geschenk van de Russisch-orthodoxe Kerk.En dit is de kathedraal in volle glorie. De gevel is uitgevoerd in wit marmer.De kathedraal van de heilige Sava is een monumentaal Servisch-orthodox kerkgebouw in Belgrado. Het is het grootste Servisch-orthodoxe kerkgebouw in de wereld en tevens qua oppervlakte en volume het grootste Oosters orthodoxe kerkgebouw ter wereld.
De in neo-Byzantijnse stijl gebouwde kerk is gewijd aan de heilige Sava, stichter van de orthodoxe kerk in Servië, de eerste aartsbisschop van Servië en de schutspatroon van het land. De kerk werd gebouwd op de plek waar de Albanese grootvizier Sinan Pasja tijdens de Ottomaanse bezetting in 1595 de opgegraven resten van de heilige Sava liet ontheiligen en verbranden.
De bouw van de kathedraal begon op 10 mei 1935 en de eerste steen werd gelegd door bisschop Gavrilo Dožić-Medenica. Maar, door WOII stopte de bouw in 1941. Tot op dat moment was de fundering voltooid en stonden de muren tot 7-11 meter hoog. Op 12 augustus 1985 werd opnieuw begonnen met de bouw. De muren werden opgetrokken tot 40 meter. De grootste prestatie werd bereikt met het optillen van de enorme centrale koepel van 4.000 ton die op de grond werd gebouwd. Het plaatsen van de koepel duurde 40 dagen; op 26 juni 1989 was dat werk af. Later werden de klokken geïnstalleerd en de gevel voltooid. Het interieur was in augustus 2021 grotendeels gereed.
De koepel is 70 meter hoog en met de bekroning van een 12 meter hoog verguld kruis is de totale hoogte van de Sint Sava kathedraal 82 meter.
Van oost naar west meet de kathedraal 91 meter, van noord naar zuid 81 meter. Naast de hoofdkoepel zijn er nog eens 18 koepels, alle bekroond met vergulde kruisen in verschillende maten. De klokkentorens hebben 49 klokken afkomstig uit de Oostenrijkse klokkengieterij Grassmayr. De kathedraal heeft op de begane grond een oppervlakte van 3.500 m² en biedt plaats aan 10.000 gelovigen. Graniet en mozaïeken verfraaien het interieur. In de hoofdkoepel bevindt zich een enorm mozaïek van Christus Pantocrator.
De afmetingen van het mozaïek zijn zeer monumentaal: één oog is al vier meter breed.
Mooi, we gaan een kijkje nemen. Tjonge, we zijn niet de enigen. Er is een mis aan de gang. Zijn er hier geen stoelen/banken? Iedereen moet de mis staand bijwonen.
Sowieso kijk ik mijn ogen uit! Wat een pracht en praal!Nou, blij dat we dit nog even meegenomen hebben.
We nemen de benenwagen terug naar het hotel, daar zijn we om kwart over elf. Hm, een espresso gevolgd door een cola gaat er wel in. Eigenlijk hebben we een beetje trek.
Dat krijg je met dat wandelen. We bestellen een Vega ontbijt, dat kan gewoon (als lunch).Hm, een aantal groepsleden zijn per taxi naar de Botanische tuin geweest. Daar had ik ook wel oren naar, maar ik begrijp dat de tuin zondags gesloten is.
Om kwart voor drie stappen we in de bus en rijden naar het vliegveld. Daar zijn we na zo’n twintig minuutjes.
Het is toch niet te geloven hoeveel vliegtuigen er vertrekken? Maar wij staan er op, het is vlucht KL1984 van 17.15 uur.Het inchecken, de paspoortcontrole en de security gaat allemaal even vlot. Om 15.40 uur lopen we de lounge in.We staan nog steeds op ‘departures’, maar nu is het de DL9438.Kijk, daar staat ons toestel, het is een Embraer 190.Om 17.00 uur kunnen we boarden. Hm, KLM voert de vlucht dus in samenwerking uit met Delta (DL9438) en met Air Serbia (JU7636). Dit noemen ze ‘code sharing’. U weet nog wel, tickets geboekt bij de KLM, maar de vlucht werd uitgevoerd door Air Malaysia (MH17).
Wij hebben stoelen aan de nooduitgang geboekt (11D en 11F). Zo te zien vliegen we ‘volle bak’.Push-back om 17.21 uur en taxiën om 17.26 uur.Take-off om 17.29 uur.Het eerste stukje voor de liefhebber.We krijgen nog een bruine sandwich kaas met koffie/thee en later weer thee met cake. Allemaal gratis en voor niets! Best wel goed geregeld.
Tja, Nederland, dus ijs op het raampje. In elk geval links de Westeinderplassen.We zijn er bijna.De Aalsmeerbaan ligt onder ons.Touch-down om 19.29 uur.
De verkeerstoren.Ha, Transavia, we zien je op 5 september.Daar staat ons toestel.Per bus rijden we naar de D-pier. Daar paspoortcontrole. Je kunt via het loket (rij!), maar je kunt ook je paspoort scannen. Dat kan dus niet met een ID-kaart. Gelukkig hebben we ons paspoort ‘op de man’, dus scannen maar.
Om 19.53 uur staan we bij de ‘Baggage belt’. Onze koffers komen vlot, dat zit weer mee. We nemen vlot afscheid van de groep, want onze trein wacht niet. Om 20.10 uur staan we op het perron en na even wachten komt de trein. De treinreis naar huis gaat volgens dienstregeling. Hulde NS! Mooi op tijd zijn we thuis. We hebben een fantastische reis achter de rug en ongelooflijk veel gezien.
Nog de GPS-track van vandaag te weten het bezoek aan de Sint Sava kathedraal, de busrit naar het vliegveld en de start van het vliegtuig.

Dan de aanvliegroute op Schiphol.

En de landing op Schiphol.

De groepsleden, allen die hebben meegewerkt aan het slagen van deze reis, en vooral Mika en Cynthia: bedankt!