Zaterdag 3 augustus 2024
Hotel Augusta – IJmuiden Zee- en Havenmuseum
Om acht uur staan we op en om halfnegen genieten we het ontbijt. In de ontbijtzaal was voorheen de manufacturenzaak van de familie Botman gevestigd. Veel Oud-IJmuidenaren weten zich dat vast nog wel te herinneren. Helaas, dat was zeker voor mijn tijd. In elk geval ziet de ontbijtzaal er ‘kek’ uit.Ook het buffet is prima verzorgd.Ik laat het mij goed smaken, dat spreekt.Het is zonnig, maar wel is er sluierbewolking. Het IJmuider Zee- en Havenmuseum gaat pas om 13.00 uur open, dus vanochtend moeten we ons nog even vermaken.
We rijden naar de IJmuiderslag, dat ligt een stuk zuidelijker dan de Zuidpier. Je kunt hier bij de automaat voor twee of vier uur parkeren. Hoe moet dat nu als je wilt ‘bakken’?
Er lopen hier handhavers rond, die kunnen meteen even assisteren met het ticket.
Dat kreeg ik niet voor elkaar en de handhaver moet ook meerdere pogingen wagen.
Ok, op naar de ‘slag’.Zijn dit vakantiewoningen of gewoon reguliere woningen?Door de duinen lopen we naar de ‘slag’. Tja, in mijn tijd was die jachthaven er niet en ook die lelijke gebouwen waren er niet.Informatieborden.Er staat een tamelijk frisse wind als we naar de zee lopen. Er zit een enkeling op het strand, in het water zie ik niemand. Ook hier zijn strandhuisjes. Maar hier is het strand ongelooflijk breed, dat is wel een nadeel.Dat zo’n plantje wortelt in dat zoute zand, het is niet te geloven.Een stukje langs het strand moet kunnen.Maar dan snel terug.Strandzeilen kun je hier, ik heb het nog nooit gedaan.Kijk, nog een klein stukje door het zand baggeren en daar is paviljoen ‘Hightide’.We bestellen koffie en chocomel. Geen appeltaart, het ontbijt ligt ons nog zwaar op de maag.Naast ons paviljoen zijn ze Beach Inn aan het herbouwen. Is dat afgebrand? Tja, elk jaar gaat er wel een paviljoen in vlammen op, het is allemaal hout.Mooi, het loopt tegen enen en we gaan op weg naar het IJmuider Zee- en Havenmuseum. Ik noem het maar het ‘Visserijmuseum’. Kijk, daar is het.Het pand is in 1916 gebouwd als Visserijschool. Al vermeld, ik kan me herinneren dat jongeren uit mijn omgeving daar naar school gingen. In 1988 voldeed het gebouw niet meer en is een andere locatie betrokken. Die locatie is mij niet bekend en ik vraag me af of er nog wel een ‘Visserijschool’ bestaat.
We gaan eerst kijken bij het buitenmuseum. De foto’s en teksten laat ik voor zichzelf spreken.Binnen een stuk geschiedenis. De volgende 30 foto’s en teksten laat ik voor zichzelf spreken.De KNSM, tja, ik laat eerst de foto’s en de teksten voor zichzelf spreken.Maar over de KNSM en in het bijzonder de ‘Oranje Nassau’ kan ik wel iets vertellen.
De ‘Oranje Nassau’ is gebouwd in 1957 en en werd ingezet om passagiers én vracht te vervoeren naar de Caribbean. Sowieso een schip met een prachtige lijn!
Zelf ben ik met dit schip in december 1968 naar Suriname gevaren en in december 1969 weer terug naar Amsterdam. De ‘Oranje Nassau’ deed over dit rondje zo’n week of vijf à zes (voorzover ik mij herinner). Naar Suriname via Southampton, Madeira, de Azoren en Georgetown (dit werd de ‘korte’ reis genoemd). Terug via Georgetown, Trinidad, Curacao, Aruba, Kingston, Grenada, Barbados en Southampton (dit werd de ‘lange’ reis genoemd). Tja, echt een cruise! ’s Morgens een uitgebreid ontbijt, ’s middags een warme lunch en ’s avonds een uitgebreid diner. Dekspelen, een zwembad(je), avondvermaak, wat wil een mens nog meer. In juni 1970 ben ik per DC-8 ingevlogen naar Suriname om een zieke collega te vervangen. Tja, de luchtvaart begon toen goed op gang te komen en dat heeft de KNSM de das omgedaan. Overigens, ook vracht ging niet meer met kranen het ruim in, maar de containerschepen kwamen in de vaart. Terug naar Amsterdam in juni 1971 wéér met de ‘Oranje Nassau’. Aan boord – ik had een goed contact met de bemanning – heb ik nooit iets vernomen over een eventuele verkoop van de ‘Oranje Nassau’. Toch is het schip in 1972 verkocht aan Cuba en in 1989 verkocht aan een Griekse maatschappij. Deze heeft de ‘Oranje Nassau’ in 1990 laten slopen in India. Vanaf eind 1972 reisden militairen van de Koninklijke Landmacht niet meer per boot, maar per vliegtuig (DC-8) naar Suriname.
En toen werd Suriname in 1975 onafhankelijk en was het afgelopen met de militaire steun aan Suriname. Overigens, ik denk dat veel Surinamers spijt hebben van de beslissing om onafhankelijk te worden. Foto’s (scans van dia’s) van mijn reizen met de ‘Oranje Nassau’ kunt u op mijn site vinden.
Ok, de ‘radartoren’ moeten we nog doen. Er staat hier nogal wat apparatuur, maar het gaat mij om het uitzicht. De Vissershaven, ziet u de veerboot van DFDS in de verte?En Tata Steel, voorheen ‘Koninklijke Hoogovens’. De fabriek is nogal vervuilend en ik denk dat hij mettertijd dicht gaat.Zo herinner ik mij de toegang tot de Zuidpier.Ok, het is inmiddels kwart over vier. Sowieso een zeer interessant museum en echt een aanrader.
We rijden naar hotel Augusta, nemen het er even ons gemak van en gaan dan met de ‘benenwagen’ naar restaurant Kreta (https://www.kreta-ijmuiden.nl/) in de Kennemerlaan. Dat is een ‘loopje’ van een kwartier. Kijk, daar is het al.Ai, de ambiance doet mij denken aan paleis Knossos op Kreta. Dat paleis bezocht ik maar lieft driemaal, u kunt dat vinden op mijn site.
De kaart is zeer uitgebreid, maar die had ik thuis al bestudeerd.We krijgen een schaaltje salade van het huis en een glaasje Ouzo. Hm, dat glaasje had ik zeker al weggewerkt. Van de Mythos had ik ook al een slokje genomen.Ik bestel een Mixed Grill en Orchideetje een Glossy’s Mikres (sliptongetjes). Nou, de Mixed Grill bekomt mij uitstekend, een beetje veel was het wel.
Van Orchideetje hoor ik dat haar gerecht ook prima was (geen foto).Als nagerecht voor mij Avocanta me pagoto en voor Orchideetje Pedigo pagoto.Sowieso is Kreta een aanrader!
Om kwart voor acht lopen we terug naar hotel Augusto, net op tijd voor het journaal, gevolgd door de Olympische spelen.
We maken het niet te laat, morgen weer een drukke dag.