Najaars-arrangement Vlieland (okt 2007)

Lieve lezer(essen)s van mijn wandelavonturen,

Geen wandelavontuur? Nee, dat is het slechte nieuws. Nu het goede nieuws: hier volgt een reisverslag van ons najaars-arrangement doorgebracht op
Vlieland in hotel De Wadden (www.westcordhotels.nl/hotels/hotel-de-wadden)
van zaterdag 20 oktober t/m maandag 22 oktober 2007Zaterdag 20 oktober 2007
Vlieland – Vliehors
Om 05.00 uur gaat de radiowekker spelen. Tjongejonge wat vroeg! Wie verzint zoiets! We ontbijten, nou ja, veel trek heb ik niet.

Daarna haal ik de auto op, doe er de laatste spulletjes in en om 06.05 uur rijden we weg. Ik heb eens even op ‘route 66’ gekeken en deze routeplanner geeft aan dat we 1 uur en 50 minuten nodig hebben om Harlingen Haven te bereiken. Het is nog donker, er is al wel wat verkeer, maar files zijn er niet. Er zijn ook geen werkzaamheden aan de weg, het is tenslotte herfstvakantie. We kunnen dus overal vlot doorrijden, het is ongekend.
Ik wilde wel dat het altijd zo was. Tegen achten staan we op het parkeerterrein ‘Tsjerk Hiddes’. Dat ‘Tsjerk’ zal wel Fries zijn. Het tijdschema van route 66 klopt in elk geval wel. Deze parkeergrap kost €4,10 per kalenderdag, maar ja, dan staat de auto wel achter een hek. We kunnen ook nog met de pendelbus (à €1,10) naar de terminal worden gebracht. Ach, het is maar 10 minuten lopen, dus dat doen we maar, we hebben al lang genoeg op onze … gezeten. De loketten in de terminal zijn al open, druk is het niet, dus we zijn zo aan de beurt. Sinds kort is het mogelijk om tickets naar Vlieland (en Terschelling) te boeken op internet. Helaas was de zwarte inkt in de printer op, dat zul je net zien. En uiteraard geen reservecartridge in huis. Tegenwoordig moet je ook meteen opgeven welke boot je terug neemt. Oeps, tja, daar hadden we nog niet zo over nagedacht. Het is 11.45 uur of 17.00 uur. Ach, laten we de laatste maar nemen, we kunnen het altijd nog wijzigen. Rederij Doeksen is goed aan de prijs, ik betaal bijna vijfenveertig euro voor twee retourtickets. Ach, dat wist is wel, ik ga niet voor het eerst naar Vlieland.
In het restaurant is plaats genoeg, dat hebben we wel anders meegemaakt. Koffie en thee bestellen we, trek in iets te eten heb ik niet. Tegen kwart voor negen kunnen we boarden.1. Boot 2. BoardenWe krijgen geen knipje meer in ons ticket, tegenwoordig worden ze gescand. Ze kunnen dus achteraf precies zien welke tickets aan boord zijn gegaan. Wat daar nu weer het nut van is, de tickets staan tenslotte niet op naam.
Voor het eerst gaan we nu met de nieuwste aanwinst van de rederij Doeksen: de ‘Vlieland’. Deze veerboot is sinds 2005 in de vaart. Het is een prachtig schip, echt een aanwinst. Hij is 68 meter lang en er kunnen 1200 passagiers mee. Ook kunnen er 57 personenauto’s mee. Nou, die 1200 passagiers zijn bij lange na niet aan boord, maar
‘s zomers is dat wel anders. Verder gaan er wat personenauto’s mee en een aantal vrachtauto’s. Vlieland is autovrij, alleen ‘eilanders’ mogen hun auto meenemen. Vlieland is zo klein, iedereen fietst daar.
Net als we aan boord zijn, komt de ‘Friesland’ aanvaren. Dat is de veerboot die op Terschelling vaart. Met die veerboot ben ik al een aantal keren naar Terschelling gevaren. Ook een prachtboot, maar ja, het geboortejaar is 1989 en hij oogt alweer wat gedateerd.3. HavenEen foto in de salon genomen, dat ziet er toch prima uit.4. LoungeIk ga weer aan dek om te kijken of de ‘afduwers’ hun werk naar behoren verrichten, hier is de jachthaven met vuurtoren in beeld.5. AfvaartRechts de terminal, we zijn net ‘los’.6. AfvaartWe varen het ‘zeegat’ uit.7. AfvaartDeze scheepjes liggen hier altijd, ik weet dat het mogelijk is om op een aantal van deze scheepjes een week (of langer) mee te varen (tegen betaling uiteraard).8. Jachten9. JachtenHet gaat er op lijken, we maken een draai om de haven uit te varen.10. AfvaartWe zijn de haven uit, de zon komt op.11. Afvaart12. AfvaartEn dit is Vlieland dat we na een voorspoedige reis van anderhalf uur bereiken.13. Aankomst14. Aankomst15. Aankomst16. AankomstWe gaan via de nieuwe steiger van boord, onderaan staan de bagagekarren, het is niet toegestaan (gelukkig maar!) om bagage mee te sjouwen aan boord. Dat zou overal maar gigantisch in de weg staan. Nee, iedereen moet zijn bagage in Harlingen in een bagagekar zetten. Deze karren worden aan boord gereden en na aankomst weer van boord gereden.17. TerminalIk werp nog even een blik achterom, toch wel een imposant gezicht, de nieuwe ‘Vlieland’. Twee jongens zijn aan het oefenen voor de hellingproef, dat zal ze nog van pas komen.19. SteigerIets verderop staat het standbeeld van ‘Willem de Vlamingh’. Hij werd in 1640 op Vlieland geboren. In opdracht van de V.O.C. heeft hij de westkust van Australië nauwkeurig in kaart gebracht.18. StandbeeldWe lopen de Dorpsstaat in van het dorp Oost-Vlieland. We genieten van de prachtige oude gevels, die dateren uit lang vervlogen tijden. Uiteraard is dit dorpsgezicht beschermd. Het zonnetje schijnt ook nog, dat maakt het wel aantrekkelijk.40. Straat Na een paar minuten bereiken we ons hotel. Feitelijk zijn het drie panden, die bij elkaar horen. Het eerste pand is café ‘t Praethuys’, het tweede pand is restaurant ‘De Wadden’ en het derde pand is hotel ‘De Wadden’. In dit pand was vroeger de Zeevaartschool gevestigd. Het werd in 1872 gebouwd en in 1918 werd de zeevaartschool opgeheven.48. Straat49. De Wadden50. De WaddenWe melden ons bij de receptie en krijgen de sleutel van de kamer en een formulier voor de bestelde fietsen. We zetten de bagage op de kamer en gaan eerst bij de firma Zeelen de fietsen halen. Het zadel van mijn fiets wil niet omhoog, dus krijg ik een andere fiets.
Dit zadel zit niet 100% vast, maar het moet maar. Ik heb de indruk dat er met deze fietsen behoorlijk ‘geragd’ wordt. Eerst fietsen we door de Dorpsstraat naar de winkel ‘t Zeepaard’. Dat is de winkel links vooraan met de vlaggen.39. Straat Hier kopen we alvast twee kaartjes (à €11,- p.p.) voor de Vliehorsexpres. Dat gaat gebeuren op maandag om 13.00 uur. Het vertrekpunt van de Vliehorsexpres is op het strand bij het Strandhotel Seeduyn.
We fietsen door de Dorpsstraat naar het Kerkplein. Je moet hier trouwens goed uitkijken, je kunt merken dat veel mensen niet meer gewend zijn om te fietsen.
Op het Kerkplein staat de zeventiende eeuwse zeemanskerk uit 1647. Het is een van de oudste gebouwen van Vlieland.20. KerkTot ons geluk is de kerk open en de organist doet goed zijn best. Het is best wel een mooie kerk, niet groot, maar wel zo intiem.36. Museum In de kerk staan walviskaken van de Groenlandse walvis opgesteld. De Groenlandse walvis is mede door de Hollandse walvisjagers uitgestorven (nog bedankt!).38. Info35. Museum37. Museum We fietsen door naar het Strandhotel Seeduyn. Tjonge, wat een groot ding. Wel pal aan het strand, maar ja, toch weer een stukje fietsen van de Dorpsstraat vandaan. Dit is wel een luxe hotel, ze hebben zelfs een zwembad. We zetten de fietsen neer, want die mogen niet op het strand.73. Strandhotel Op het strand staat het strandpaviljoen ‘t Badhuys’, links op de foto is net de voorkant te zien. We hebben toch wel trek gekregen, het zal de zeelucht wel zijn. We bestellen koffie, thee en een uitsmijter ‘t Badhuys’.21. Strand Dat is leuk, de Vliehorsexpres komt voorrijden. Dat is een omgebouwde MAN-vrachtwagen. Ons ritje staat dus gepland op maandag. Het profiel van de achterste banden is voorzien van een tekst, leuk gevonden.22. Express25. BandNa de lunch pakken we de fietsen weer op en gaan eens bij de vuurtoren kijken. Helaas, we zijn net te laat, de bezichtiging is zojuist afgelopen. Dat moeten we maar voor de volgende keer noteren.26. Vuurtoren Het uitzicht is sowieso prachtig, de eerste foto ‘kijkt’ naar de Noordzee en de tweede naar de Waddenzee.27. Uitzicht28. Uitzicht Over de Postweg, een asfaltweg, fietsen we naar ‘Het Posthuys’. Tjonge, hier is het vrij druk, er staan een boel fietsen buiten. Zelfs het terras zit vol, hoewel het een beetje winderig is. Wij gaan naar binnen waar net een tafeltje vrij komt.
In 1778 is op deze plek een houten huisje neergezet, wat dienst deed als postkantoor.
De post uit Amsterdam werd eerst met paard en (roei)sloep naar Texel gebracht.
Vandaar opnieuw per sloep naar de Vliehors waar iemand te paard de post ophaalde. Dan over de Vliehors, toch gauw een kilometer of acht, naar ‘Het Posthuys’. Ik neem aan dat een vers paard werd ingezet om de post naar de veerdam te brengen, ook weer zo’n acht kilometer verder. Vandaar ging de post per sloep naar de schepen die vooranker lagen op de Vlieree. In 1927 is deze postdienst opgeheven.

29. Posthuis We fietsen weer verder en komen terecht bij het Cavalerie Schietkamp tevens Luchtmacht Schietkamp. Het is weekend, de boel zit op slot. Geen levende ziel te bekennen. Ik vraag me af hoelang dit kamp nog zal bestaan met alle inkrimpingen bij Defensie.30. CSK
Update: inmiddels weet ik het antwoord, het Cavalerie Schietkamp is al in april 2004 dichtgegaan. De Luchtmacht oefent er nog wel.
We fietsen even terug en lopen via de ‘slag’ het strand op. Ja, het zandpad door de duinen naar het strand heet een ‘slag’. Tja, dit is een vrij breed strand, kun je wel stellen.
In de verte ligt de Vliehors, een zandplaat van maar liefst 17 vierkante kilometer (het kan iets meer zijn).31. Zon32. Strand33. Krab Over het schelpenpad door de duinen fietsen we terug naar Oost-Vlieland en gaan naar ons hotel.34. Fietspad We hebben een erg mooie, ruime kamer met een zithoek(je).
Even later loop ik naar café ‘t Praethuys’, waar een aantal kranten liggen. Ik begin maar met De Telegraaf. Het is hier wel tamelijk donker en ook luidruchtig. Een aantal ‘eilanders’ vertellen elkaar de laatste roddels. Dat gaat onder het genot van een groot aantal pilsjes. Het is roddelen, ik weet het, maar mij is bekend dat er door de eilanders flink wordt ‘ingenomen’. Zelf houd ik het bij een glas rode wijn. Ik kijk De Volkskrant nog even door en daarna gaan we in het restaurant aan tafel. Bij dit fietsarrangement is één diner inbegrepen. Om te beginnen krijgen we een schaaltje lekker stokbrood met garnalen.
De garnalen blief ik niet, maar Orchideetje weet daar wel raad mee.
Daarna volgen uitgesneden meloenpartjes met rauwe ham. Het is een bord vol en het gaat erin als koek. Heerlijk!

43. Voorgerecht Als hoofdgerecht krijgen we gebakken Atlantische tongfilets met een schaaldierensaus. Ook dit gerecht smaakt me prima, zeker met de witte wijn erbij.44. Hoofdgerecht Als toetje slagroomsoesjes met een bolletje chocolade-ijs en chocoladesaus. Ook dit smaakt boven verwachting.45. Nagerecht Tot slot heb ik nog zin in iets aparts, een espresso of zo wil ik niet. Het wordt Irish Coffee.46. Koffie Dat was een goede keus. Meer dan voldaan gaan we naar de kamer.